Koningsdag-koeken!

Food/Recept

Ja, op de valreep! Was ik bijna deze heerlijke Koningsdag-koeken vergeten. Ik deel ze nog graag met je hoe ik deze lekkere koeken maakte. Dit maakt je Koningsdag helemaal compleet :-D.

DSC_0596

Wat je allemaal nodig hebt is het volgende:

  • Voor de koeken: 
  • 100 gram bloem
  • 100 gram roomboter
  • 2 eieren
  • 100 gram suiker
  • Snufje zout
  • Beetje citroensap
  • Muffinvormpjes of een muffin-bakblik. Zo’n bakblik voor de muffins is wel het beste, maar die past helaas niet in ons oventje.
  • Voor het glazuur: 
  • Ongeveer 100 gram poedersuiker
  • Beetje water
  • Oranje kleurstof (of rood en geel mengen zoals ik heb gedaan).
  • Marsepein of fondant
  • Niet op de foto: Pareltjes ter decoratie.

Het lijkt heel veel, maar valt best mee 🙂

DSC_0600

Klop de boter samen met het suiker tot een egaal mengsel. Voeg vervolgens een beetje citroensap toe. Je kunt ook eventueel rasp van een citroen doen, maar die had ik nou net niet in huis. Meng dit nog even kort door elkaar. Voeg vervolgens 1 voor 1 de eieren toe en mix het tussendoor tot een glad mengsel. Belangrijke tip: Zorg dat alles op kamertemperatuur is. Dit voorkomt schiften! Leg het even een uur van te voren buiten de koelkast en het kan niet misgaan. DSC_0603

Zeef de bloem en het snufje zout en spatel dit door het mengsel heen. Doe het mengsel in de muffinvormpjes of muffinbakvorm. Als je wel gebruik maakt van een muffinbakvorm vergeet deze dan niet in te vetten. Je kunt dan ook een bakplaat over de bakvorm heen leggen. Hierdoor blijven de koekjes plat. Doe de koekjes in een voorverwarmde oven van 160 graden voor ongeveer 25 minuten. DSC_0606

Wanneer je de koekjes in de oven hebt kun je ondertussen wel het glazuur maken. Doe hiervoor poedersuiker in een bakje met een klein beetje water. Ik gok altijd hoeveel ik nodig heb maar het moet een vloeibaar mengsel worden die niet te vloeibaar is. Snap je het nog? Daar doorheen deed ik het rood-gele kleurstof totdat het een mooie oranje kleur kreeg. Zet deze vervolgens aan de kant waardoor het alvast een beetje op kan harden. DSC_0608

Van marsepein maakte ik kroontjes. Heel makkelijk: In een vierkantje en snij vervolgens twee ‘vlaggetjes’ eruit waardoor je een kroontje krijgt. DSC_0613

Wist je dat je heel makkelijk kan testen of je cakeje gaar is? Dit doe je door een satéprikker erin te steken en als er cake aan blijft vastplakken is die dus nog niet gaar. Wanneer er niks aan zit zijn je cakejes goed. DSC_0614

Wanneer je cakejes helemaal afgekoeld zijn kun je ze besmeren met glazuur. Plak vervolgens het kroontje erop en als finishing touch deed ik er nog drie pareltjes bovenop.  Een koninklijk koekje. DSC_0622

Wacht even totdat je glazuur hard is geworden en verwijder de vormpjes. En klaar zijn je Koningsdag-koeken! Eet smakelijk.

Vanavond gaan wij met vrienden eten en daarna de stad in. Hopelijk blijft het droog! Morgen lekker uitslapen en maar eens zien wat de dag ons brengt. Beetje spelletjes doen, lekker eten, kletsen. Prima! Wij vermaken ons wel en als het weer het toelaat gaan we weer even de stad in. We zien het wel. Wat zijn jouw plannen voor Koningsdag? 

Liefs, Kim

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.