DIY – 3 x Kerstdecoratie

PicMonkey Collage

Ja we blijven nog even lekker hangen in de kerstsferen dus bereid je voor! Om je huis nog wat meer in dit thema te laten schitteren heb ik nog een paar leuke Do It Yourself’s bedacht. Ik heb mij uitgeleefd op maar liefst drie leuke en makkelijke projectjes waar je je creativiteit in kwijt kan. Kijk gauw mee hoe je bovenstaande creaties ook kunt maken en toe kunt voegen aan je kerstcollectie. Want je kunt maar nooit genoeg kerstdecoratie hebben, toch?!

1

De eerste DIY is een leuke mini-kerstboom in een fotolijstje. Wat je hiervoor nodig hebt is:

  • Fotolijstje (zo groot als je zelf wilt)
  • Mini-kerstballen
  • Hamer
  • Spijkertjes
  • Meetlint

2

1. Haal allereerst het glas van het fotolijstje eraf zodat je alleen de achterkant over hebt. Haal wanneer je gaat timmeren de lijst er vanaf. Dit werkt makkelijker.

3

2. Let op: wanneer je gaat timmeren is een zachte ondergrond wel zo handig zodat je niet in de tafel slaat. Zorg ervoor dat je een stip zet in het midden bovenaan in het lijstje. Vanaf daar kun je op gevoel werken maar je kunt het ook allemaal precies afmeten. Sla in het puntje vervolgens een spijkertje. Ik had verwacht dat de achterkant wat zachter was maar dat viel eigenlijk nog zwaar tegen waardoor ik met zwaarder geschut aan moest komen. In eerste instantie dacht ik er gewoon even makkelijk een speldje in te kunnen prikken maar dat werkte dus niet… Uiteindelijk moest ik dus timmeren om er überhaupt een gat in te krijgen en dat heb ik dan ook maar gedaan. En eigenlijk vind ik het resultaat zelfs nog mooier met een spijkertje dan met een speldje. Geluk bij een ongeluk zou ik maar zeggen.

4

6

7

3. Sla de spijkertjes er laag voor laag in. Begin bovenaan. Werk dan steeds naar beneden en breng per laag een extra bal aan. Dus in de eerste laag één bal, in de tweede laag twee ballen etc. zodat je het effect krijgt dat het schuin naar beneden loopt en er een kerstboom ontstaat. Breng tot slot, afhankelijk van de grootte van je lijstje, de stam aan. Ik vond het zelf het mooiste om één bal als stam te gebruiken maar als je een groter lijstje gebruikt zijn meerdere mooier.

8

4. Doe het lijstje er omheen…

9

5. En klaar is je zelfgemaakte kerstboom. Erg simpel maar erg leuk! Ik ben zelf erg blij met het resultaat, en stiekem ook een beetje trots want dit was die-hard bezig zijn! Op naar de tweede DIY.

10

De tweede DIY is iets makkelijker en je bent er letterlijk binnen vijf minuten mee klaar. Dit heb je nodig:

  • Een brede vaas
  • Nep sneeuw
  • Wat leuke dingen om erin te doen. Kijk naar wat je zelf leuk vindt. Leef je uit 😀

11

1. Breng een laag sneeuw aan in de vaas. Je kan er ook voor kiezen om het in kleinere potjes o.i.d. te doen zodat je meerdere kunt toevoegen in je huis. Het is maar net wat je leuk vindt, wat makkelijk is en het is maar net wat je in huis hebt.

2. Voeg vervolgens wat leuke spulletjes toe en kleed het leuk aan. Ik heb hier gekozen voor wat leuke kerstboompjes, een huisje en een kerstmannetje. Om het allemaal wat meer kleur en warmte te geven heb ik er nog een nep-kaarsje aan toegevoegd. Het belang van NEP is in dit geval erg belangrijk omdat het nep-sneeuw vrij gevoelig is om in brand te vliegen en dat willen we natuurlijk niet.

12

3. Ik vond het nog leuk om er een lint omheen te doen en klaar is je tweede DIY. Gepiept in simpelweg vijf minuutjes! En dan zijn we alweer aangekomen bij de derde en tevens laatste DIY van vandaag.

13

En wel voor zelfgemaakte kerstballen! Dit heb je nodig:

  • Behang plaksel
  • Water en een bakje om het plaksel in te doen
  • Touw in jouw gewenste kleur
  • Ballonnen
  • Kranten
  • Geduld

14

1. Maak allereerst het behang plaksel aan. Ik kwam er tijdens het roeren achter dat je echt maar een klein beetje van het poeder nodig hebt, dus kijk goed uit voordat je bijna een halve liter aan lijm hebt, want dat was bij mij namelijk het geval. Oké, to the point: Blaas nadat je het behang plaksel hebt aangemaakt de ballonnen op. Je kan hierin zelf bepalen hoe groot je je kerstballen wilt hebben.

15

2. Zorg ervoor dat je het touw doordrenkt met het behang plaksel voordat je hem om de ballon heen wikkelt. Ik had in mijn ene hand de ballon vast en in mijn andere hand had ik wat behang plaksel om het plaksel om het touw heen te doen en wikkel vervolgens het touw om de ballon heen. Snap je het nog? Tijdens het wikkelen is het belangrijk om het touw strak te houden omdat hij anders erg snel losschiet.

16

3. Nadat je de ballon helemaal omgewikkeld hebt met het touw ben je bijna klaar. In mijn beide handen deed ik nog wat behang plaksel om de hele bal nog even goed vast te laten plakken. Dit is een belangrijke stap om het een stevige bal te laten worden.

17

4. Ik wilde graag drie kerstballen maken maar zoals je kan zien was bij de blauwe ballon het touw helaas op. Ik moet ook zeggen, ze waren vrij groot en ik was vrij loyaal met het touw. Ik denk ook niet dat je er té zuinig mee moet doen omdat de ballen anders niet stevig genoeg zullen worden. Laat de ballen vervolgens goed drogen. Erg belangrijk, anders is het namelijk mislukt.

18

5. Wanneer de ballen GOED zijn opgedroogd kun je de ballon kapot prikken en haal vervolgens de ballon eruit. En dan heb je dit resultaat! Ik moet zeggen, ik had niet verwacht dat het goed zou gaan, maar doordat ik ook vrij loyaal was met het behang plaksel is het denk ik goed gekomen. Je kan ervoor kiezen om de ballen ergens op te hangen of ze te leggen in een schaal. Het is misschien ook wel leuk om wat glitters aan te brengen.

Dit waren mijn drie DIY’s die ik heb gemaakt voor de kerstdagen en die nu staan te schitteren in ons huisje. Het scheelt dat we nog niet genoeg kerstspul hadden! Laat vooral even weten welke DIY jij het leukste vindt en welke je zou willen maken. ”Knutselse” in ieder geval! 

Liefs, Kim

<a href=”http://www.bloglovin.com/blog/13342237/?claim=qjxzuvc9yku”>Follow my blog with Bloglovin</a>

2 comments

Geef een reactie

