Positief denken

Positief denken, hoe doe je dat nu eigenlijk? Het is iets waar je niet zo heel snel bij stilstaat maar soms meer gefocust bent op de negatieve dingen. Het is iets wat ik ook echt met mezelf moet afspreken en ook echt moet doen. Ik laat je in dit artikel zien hoe het je een beetje meer kan helpen (hopelijk).

Soms ben je zo druk na een dag werken, vliegen, rennen, drukte, dat je graag gauw je bedje in wil kruipen om te gaan slapen. Ik zeg: niet doen! In ieder geval, niet gelijk doen. Ik heb sinds kort een klein notitieboekje naast mijn bed liggen waar ik alle positieve dingen van de dag ga opschrijven. Ik ben zelf al gauw geneigd om meer stil te staan bij de negatieve dingen waardoor ik de positieve vergeet. Hoe zonde is dat? Voor je gemoedstoestand natuurlijk maar je doet jezelf al gauw tekort.

Ik heb even wat uitgezocht over positief denken, en waar dat allemaal wel niet goed voor is: Wanneer je aan leuke dingen denkt, voel je je automatisch fijner. Op zich logisch, maar niet altijd even makkelijk. Wanneer je lekkerder in je vel zit, krijg je meer dingen gedaan, voel je je vrolijker, vinden mensen het fijn om met je om te gaan, doe je sneller dingen waar je anders geen zin in zou hebben. Ook ben je gezonder en zul je minder snel lichamelijke klachten hebben. Natuurlijk is negatief zijn ook wel eens lekker, het maakt je mens! Hoe fijn is het om eens lekker te zeuren over datgene wat je zo dwars zit, maar je kunt ook overdrijven wat weer de andere kant op werkt. Belangrijk is dan dat je tegen jezelf kunt zeggen: stop! En weer doorgaan. Ik weet het, dit is niet makkelijk, maar door hiermee te oefenen zal het steeds iets beter gaan. Daar ben ik van overtuigd. Ik heb zelf iets bedacht wat daarbij een kleine bijdrage aan kan leveren. Het is niet wetenschappelijk bewezen, ik ben namelijk geen wetenschapper ;-), maar het kan je wel stimuleren tot positiever denken.

DSC_0204

Wat moet je doen? Eigenlijk is het heel simpel: namelijk alle positieve dingen die je hebt beleefd die dag opschrijven in je notitieboekje voor het slapen gaan. En dan bedoel ik ook echt alle. Ik zal een aantal voorbeelden geven:

  • Lekker bijgeslapen na een korte nacht
  • Lekker gekookt
  • Toch nog gesport ondanks dat ik geen zin had.
  • Mezelf gescrubd
  • Naar mijn neefje geweest
  • Weer met Joep knuffelen na hem een dag niet gezien te hebben
  • Lezen in bed
  • Een collega geholpen
  • De zon die de hele dag schijnt
  • Artikel geschreven voor mijn blog.
  • Etc.

Elk klein dingetje kun je opschrijven. Al met al kun je dan heel wat dingen opschrijven die je hebt gedaan die dag. Doordat ik dit regelmatig doe voor het slapen gaan, ga ik positiever slapen en kan ik ook lekkerder slapen (doordat ik dus minder gefocust was op de negatieve dingen). Ik ben van mening hoe vaker je dit doet, je ook positiever in het leven staat. Nog even een kleine kanttekening: het is natuurlijk niet zo dat je moet doen alsof alles altijd maar goed gaat, daar is dit niet voor bedoeld. Wat ik een beetje wil onderzoeken is of dit ook echt helpt. Ik doe dit nu zo’n twee weken en het helpt, maar ik ben benieuwd of het ook echt op langere termijn helpt. Zodra ik dat weet, deel ik dat met jullie, dus stay tuned!

Wat helpt jou om positiever te denken? En vind jij van jezelf dat je wel eens wat positiever mag denken? 

Liefs, Kim

Geef een reactie

