Hoe blijf je gemotiveerd?

motivatie

Hee! Wat leuk dat je weer komt kijken op mijn blog! Op het moment ben ik bezig met mijn scriptie en dat vergt soms nogal wat energie. Om deze reden ben ik de laatste tijd wat minder actief op mijn blog omdat ik de meeste tijd kwijt ben aan school en ik dan niet altijd nog puf heb om met mijn blog bezig te gaan. Toch heb ik  dagen dat ik juist heel graag bezig wil, omdat het een fijne afleiding is en mij dit helpt om te ontspannen. Omdat het niet altijd makkelijk gaat met mijn scriptie, bedacht ik dat het misschien leuk was om te vertellen hoe je jezelf kan blijven motiveren om toch door te gaan. Je kan dit betrekken op allerlei dingen. Sporten, school, werk, afvallen of andere dingen. Vandaag laat ik weten hoe ik denk dat je gemotiveerd kan blijven! Kijk gauw mee.

1. Spreek met jezelf een doel af op de korte termijn en een doel op de lange termijn. Schrijf ze desnoods voor jezelf  op in een boekje zodat je jezelf eraan kan herinneren. Door je doelen bij te houden kun je goed kijken of je vooruitgang boekt. Voorbeeld doel op de lange termijn (hoofddoel): Ik wil 15 januari mijn scriptie hebben afgerond met een goed gevoel en hem dan inleveren. Voorbeeld doel op de korte termijn: Elke dag minstens een uur bezig met mijn scriptie. Bij mij helpt het sowieso om dingen op te schrijven. Ik hou er bijvoorbeeld heel veel van om dingen voor mezelf op een rijtje te zetten wat ik allemaal nog moet doen en wat ik allemaal gedaan heb. Dat geeft mij overzicht en geeft mij rust. Kijk wat er goed bij jou past en wat bij jou zal helpen.

2. Hou je doelen bij en kijk per week wat je eraan gedaan hebt. Ben ik bijvoorbeeld echt elke dag een uur bezig geweest?

ae0becfa4b90b8e1ab539da089ff2d41

3. Spreek met jezelf af dat je een beloning krijg wanneer je je goed aan je doelen hebt gehouden. Bijvoorbeeld: wanneer ik een uur bezig ben geweest mag ik één aflevering kijken van mijn favoriete serie. Wanneer je met jezelf een beloning afspreekt zou ik een wat kleinere beloning kiezen voor de korte termijn doelen en een grotere voor de grote termijn doelen. Een beloning voor de lange termijn kan zijn: een nieuw paar schoenen uitzoeken.

4. Het is erg belangrijk om jezelf momenten van rust te gunnen. De hele tijd maar doorgaan is voor niemand fijn en is ook niet goed. Je kan beter een drie kwartier bezig gaan en een kwartier rust nemen dan 4 uur doorgaan en dan gelijk een uur rust. Onderzoek wijst uit wanneer jij korte momenten leert je ook meer opneemt en meer leert.

5. Wees niet te streng voor jezelf. Als het niet lukt wees dan niet gelijk teleurgesteld. Sta meer stil bij de positieve punten in wat je allemaal al bereikt en gedaan hebt in plaats van de negatieve dingen.

6. Kijk/lees filmpjes/verhalen die jou motiveren om door te gaan. Misschien is jou voorbeeld wel Epke Zonderland of Linda de Mol?

Ik hoop dat dit fijne tips zijn die jou erbij helpen om net even door te gaan. Wat zijn tips die voor jou heel helpend zijn om jezelf te motiveren? Laat het me weten! You can do it!

Liefs Kim

<a href=”http://www.bloglovin.com/blog/13342237/?claim=qjxzuvc9yku”>Follow my blog with Bloglovin</a>

Een gedachte over “Hoe blijf je gemotiveerd?

Geef een reactie

