Studie-tips

Naamloos

Ik wil er eigenlijk nog niet aan denken, maar over een maandje heb ik alweer tentamens. Ik denk dat ik niet de enige ben en misschien is het fijn dat ik mijn tips voor het studeren met je deel.

De belangrijkste tip die ik met je wil delen is: BEGIN OP TIJD. Ik kom altijd weer in tijdnood met het leren en plan het veel te laat en te kort in. Het is een zeldzaam iets als ik alle lesstof heb behandeld voor het tentamen.

Screenshot_2014-10-28-10-40-28-1

Kom ik gelijk bij de tweede tip. PLANNEN. Plan wat je elke week wilt gaan doen voor het tentamen en doe het dan ook echt. Heb je er geen motivatie er voor? Denk er dan aan dat je straks voor het tentamen meer tijd hebt voor jezelf om andere dingen te doen, en het scheelt enorm veel stress.

Je hoeft niet alles in één keer te doen, doe iedere dag een BEETJE. Ga bijvoorbeeld iedere dag een half uur bezig. Het is bewezen dat je veel meer opneemt als je korter bezig bent, dan dat je lang bezig bent.

RUSTGEVENDE MUZIEK wil mij ook wel eens helpen. Doe oordopjes in, en je raakt niet afgeleid. Hierboven een voorbeeld, maar er is nog zo veel meer te vinden op YouTube.

Zoek een RUSTIG PLEKJE waar je niet te snel afgeleid bent. Hoe cliché ook, doe alle sociale media uit op het moment dat je leert. Je moet het een beetje ”verdienen” om je telefoon te checken. Bijvoorbeeld na 30 minuten, even EEN KORTE BREAK van 5 minuutjes. Kijk op je telefoon, ga even naar de wc of zet een kopje thee. Doordat je steeds af en toe pauze houdt, blijf je beter geconcentreerd. Neem na twee/drie uur een langere pauze van een half uur zodat je weer optimaal kunt studeren. Het ligt een beetje aan je eigen concentratie. Als je langer kan volhouden, go your gang, anders even iets vaker pauze houden.

10277533_10200923537130984_2332707296552585443_n

Maak een LIJSTJE met wat je allemaal moet doen. Zo creëer je wat rust in je hoofd omdat je letterlijk alles op een rijtje hebt. En STREEP AF wat je al gedaan hebt van je lijst. Dat geeft een lekker gevoel en zo heb je ook overzicht wat je nog moet doen. Het wordt namelijk steeds minder (jaja, motivatie motivatie). Alles wat je vandaag af hebt, hoef je morgen niet te doen.

Dus, pak je laptop, schoolboeken en studiehandleidingen erbij, en ga aan de slag en je gaat het tentamen halen! You can do it!

Wat zijn jouw studie-tips? Wat helpt nou super goed bij jou tijdens het studeren? Let me know.

Liefs, Kim

<a href=”http://www.bloglovin.com/blog/13342237/?claim=qjxzuvc9yku”>Follow my blog with Bloglovin</a>

Een gedachte over “Studie-tips

  1. berdien zegt:

    He Kim,

    Nog een tip. Maak kaartjes met daarop vragen die je je zelf kan stellen. Antwoord achterop. Juist? Op de juist stapel. Onjuist? Op de onjuist stapel leggen, die stapel pak je elke keer weer terug totdat je daar geen kaarten meer hebt liggen. Zien, lezen, spreken, horen en goed opslaan, combineren. Dat heeft mij erg geholpen.

Geef een reactie

